Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

iPhone ja sen puutteet

with 4 comments

Koska kaikki muutkin listaavat iPhonen puutteita ja toiveita, päätin muutaman kuukauden käytön jälkeen tehdä oman välitilinpäätökseni. iPhonen hankintaa ennen olin käyttänyt Nokian S60 puhelimia niiden ilmestymisestä lähtien. Nokiaan tottuneille käyttäjille iPhonessa on joitain juttuja, jotka toimivat vasten hermoratoja. Kuitenkin pitkäaikainen Applen läppärin käyttö auttaa osaltaan asiaa.

iPhonen ohjelmistosta on luvassa versiopäivitys 3.0 kesällä. Se tulee korjaamaan monta sellaista asiaa, jotka mielestäni ovat tällä hetkellä isoimpia puutteita. Niitä ovat mm. copy-pasten puute, vaakanäppäimistö, MMS-tuki, ääkköset perusnäppäimistöön, koko puhelimen kattava haku sekä modeemikäyttö läppärin kanssa. Kaikki tämä on ollut peruskauraa Nokian puhelimissa jo pitkään.

Jäljelle jää vielä kuitenkin tekemistä, osa vaatii fyysisiä muutoksia ja osa korjaantuisi softallakin. Tässä omat toiveeni:

  •  ”Dashboard”-tyyppinen näkymä päivän kalenterimerkintöihin ja muuhun akuuttiin (tulleet viestit, missatut puhelut yms). Vähän siis kuin uusien Nokian puhelinten idle screen. Nyt joutuu menemään kalenteriin nähdäkseen seuraavan tapaamisen tiedot, ja se on mielestäni hankalaa.
  • Kunnon kamera. Nykyinen on ihan susi.
  • Sovellusten tausta-ajo. Esimerkiksi Skype sammuu kun sovelluksesta siirtyy toiseen. Olisi kovin toivottavaa voida jättää joitain sovelluksia tausta-ajoon jotta voisi olla tavoitettavissa chatin kautta vaikkapa koko ajan.
  • Lisää lisävarusteita. Olen koittanut löytää kunnon kuulokkeet, joissa olisi yhteensopiva mikrofoni handsfree käyttöä varten. Se on osoittautunut lähes mahdottomaksi. Tämä ei tietysti ole ainoastaan Applen syytä, mutta toivotaan että tilanne korjaantuu mm. päivityksessä mukaan tulevan Bluetoothin audioprofiilin stereotuen myötä.

Näistä puutteista huolimatta (etenkin kesän 3.0 päivityksen jälkeen) iPhone päihittää fiiliksensä puolesta mielestäni mennen tullen Nokian puhelimet, jotka ovat kyllä insinööritaidon näytteitä, mutta käyttöliittymä- ja palvelusuunnittelijat ovat tainneet olla irtisanottujen joukossa. Tai sitten niitä ei koskaan taloon ole eksynytkään.

Written by tommiholmgren

5 toukokuun, 2009 klo 12:07 pm

Kategoria(t): näkökulma

Tagged with , , ,

4 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Original post by tommiholmgren […]

    iPhone ja sen puutteet

    5 toukokuun, 2009 at 12:13 pm

  2. Tommi naulan kantaan. Nokia ei vain yksinkertaisesti ole hoksannut miten palvelut tulisi muotoilla käyttäjälähtöisesti. Erikoisen paljon odotuksia on Ovea kohtaan, mutta ei se tule ratkaisemaan ongelmia.

    90-luvulla ja 2000-luvun alussa insinöörivetoinen Nokia menestyi, kun mobiiliteknologiassa otettiin ensiaskeleita ja siinä pärjättiin hyvin. Design- ja innovaatiovetoinen Apple ja sen MessagePad taas oli floppi koska perusteknologia ei ollut kunnossa. (http://www.nzeldes.com/HOC/Newton.htm)

    On jo ollut pitkään tiedossa että enää ei pelkästään insinööritaidoilla loisteta vaan asiakkaiden ostomotiivit ovat ennemmin hyvässä käyttö- ja palvelukokemuksessa. Syvästi toivon, että iso laiva pystyy kääntymään nopeammin!

    Petteri

    6 toukokuun, 2009 at 3:54 pm

  3. […] mieleen juuri kirjoittamani analyysi iPhonesta, ja siitä että Nokia ei pärjää palveluinnovaatiossa saati […]

  4. Kaikki seminaarin esitykset löytyvät osoitteesta http://www.tekes.fi/vamos alasivulta seminaariaineistot. Mukana on myös näyttelyopas, jossa mukana olleet ratkaisu- ja mediatoimittajat.

    Nils Lagerström

    11 toukokuun, 2009 at 1:09 pm


Jätä kommentti