Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Sissimarkkinointi.fi ja mainonnan tuloksellisuus

with 5 comments

kuva-2Jari Parantainen, tuotteista ja nasevien markkinointia ruotivien kirjoitusten sankari, on aloittanut uuden blogin joka käsittelee aihetta sissimarkkinointi. Sehän on myös Jarin erään kirjan otsikko.

Jo toinen kirjoitus osui ihanasti asian ytimeen ottaen kantaa mainonnan tuloksellisuuteen sekä mainoskisojen, etenkin Adprofitin, järkevyyteen. Kirjoitus oli hyökkäys voittaneen VR:n mainoksen tuloksellisuutta vastaan. Jari osuu ihanasti asian ytimeen. Ja sehän kirvoittaa kommentteja. Kannattaa siis lukea mainoksen tehneen Dynamon copyn Vesa Kujalan kommentti. Ja kaikki muukin siitä eteenpäin.

Mainonnan mittaaminen on kaiken kaikkiaan järjettömän vaikeaa. Vaikka kuinka esim. digi-markkinoinnin osuutta voitaisiin mitata, niin mikään ei silti luotettavasti kerro kokonaisuutta. Hankalaksi kuvion tekee se, että brändin rakennukseen liittyvät toimenpiteet esim. telkkarissa voivat vaikuttaa suuresti siihen kuka klikkaa banneria tai reagoi muuhun mainokseen sen nähdessään. Oikeasti kokonaisuutta on jotakuinkin mahdotonta mitata alusta saakka luotettavasti. Lisäksi kuvioon vaikuttavat ympäristössä tapahtuvat seikat kuten VR:n tapauksessa vaikkapa polttoaineen hinta. Muuttujia on siis lukuisia. Ei kai auta kun rakentaa jokaisessa yrityksessä omat strategiset mittarit, olla niille uskollinen ja seurata ennenkaikkea pitkäaikaisia muutoksia eikä jumiutua yksittäisten kamppanjoiden statistiikkaan.

Written by tommiholmgren

tammikuu 20, 2009 klo 11:50 am

5 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kuulostaa vanhakantaiselta ja paatuneen mediatoimiston selittelypuheelta. ”Niin, eihän mitään kannata edes yrittää mitata koska tulokset ovat (edes vähän) vinoja”.

    Kannattaisi tutustua tarkemmin mitä on mahdolllista ja mitä ei. Mittaaminen ei todellakaan ole ”järjettömän vaikeaa” niin kuin kirjoittaja luulee. Monikanavamittaus on täysin mahdollista, mutta silloin mitattavuuteen tulee panostaa. Tämä panostus tuo itsensä hiemankin suuremmissa kampanjoissa.

    Kokonaisvaikutus on myös mallinnettavissa kun tiedetään edes arviolta mediakanavat ja kohderyhmän peitto. Harva näin pitkälle tosin jaksaa / osaa mittaamisessa mennä.

    Paras neuvo onkin aina mainonnassa ohjata suoraan toimintaa ja jättää mystisen branditietoisuuden kasvattamisen muille. Tästä esimerkkinä bannerimainokset, joita mediatoimistot kummasti suosivat vaikka jatkuvasti todetaan niiden auttamattoman surkea teho. Ostoa perustellaan jälkikäteen juuri tuolla ”kokonaisvaikutuksella” tai muulla jonka tehoa ei tietenkään mitata.

    minä

    tammikuu 24, 2009 at 10:52 am

  2. Kiitos anonyymistä kommentistasi ”minä”.

    En ihan ymmärrä logiikkaasi, kun neuvot ”jättämään branditietoisuuden kasvattamisen muille” ja siihen perään väität bannerimainosten tehoa surkeaksi. Pidän tuota vähän kapeana katsontakantana, todellisuus ei ole ihan noin mustavalkoinen. Tiedän lukuisia esimerkkejä varsin menestyksekkäistä bannerikampampanjoista, joissa tavoite on nimenomaan myyntitapahtuma, eikä brändinrakennus. Kysehän loppujen lopuksi on siitä, minkä arvoinen uusi asiakas tai tilaud yritykselle on. Tietenkään bannerit eivät ole joka asiaan sopiva, mutta onneksi muitankin keinoja löytyy. :)

    tommiholmgren

    tammikuu 24, 2009 at 5:17 pm

  3. Superb blog and wonderful design and style.

    a landscape trencher

    kesäkuu 13, 2013 at 10:18 am

  4. rrtkgpnzafmn

    dwycknzkqglp

    kesäkuu 19, 2013 at 3:52 pm

  5. qqfpepzvclat

    detiskldgjsz

    kesäkuu 22, 2013 at 8:28 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: