Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Älä katso tästä esimerkkiä!

with 2 comments

3674666165_2e72d3e01aMieleni halajaisi jakaa loistavia esimerkkejä mobiilimarkkinoinnista, mutta taas päädyn olemaan negatiivinen ja arvostelemaan. Niin käy joskus, ja nyt ihan syystä. Olen aiemminkin puhissut (display)mainonnassa kohdesivun tärkeydestä, tai paremminkin kokonaisuuden suunnittelusta. Tästä on lyhykäisyydessään kyse nytkin, ja vieläpä niin selvästi koska mainoksen tavoitteena on saada tilauksia palvelulle, eikä ainoastaan rakentaa brändiä.

Huonona esimerkkinä tänään toimii Weatherproof ja heidän mobiilimainontansa sekä mobiilipalvelu. Firma on näppärästi keksinyt, että mobiilipalvelua voisi olla hyvä mainostaa samassa välineessä ja valinnut varsin kelvollisen mediankin: Hesarin mobiilisaitin, jossa kävijöitä on kuulopuheiden perusteella varsin paljon jos vertaa muihin kotimaisiin mobiilisivuihin. Hesarin saitilta löytyi siis oheisen kuvan kaltainen oranssi banneri. Joku voisi väittää bannerin kaipaavan graafisen ilmeen päivitystä. En vastustaisi…

Tähän mennessä ei vielä mikään ole vielä täysin pielessä. Mutta kuinka käykään kun banneria klikataan? Voi asiakas parkaa.

3675476094_25ee6ded62

Oheinen kuva numero 2 on ruutukaappaus iPhonella kohdesivusta. Mihin hävisi auringonpaiste ja helle? Entä missä on säätietoja? ”Ei käyttöaikaa” on ensimmäinen lause sivuilla. Ei näin! Mainoksella ja sivustolla ei ole mitään yhteyttä ja koko kokemus lässähtää kuin kotona leivottu suklaafondant (en ole koskaan saanut sitä onnistumaan).

Jos edustaisin Weatherproofia (joka on siis osa Ilmatieteenlaitosta) potkisin tämän palvelun suunnitelleet virkamiehet kesälaitumille ja aloittaisin alusta. Bisnesmallia voisi miettiä esimerkiksi siten, että mitä näyttävää ja kivaa asiakkaalle voisi tarjota teaserina palvelusta, ja mistä asiakas taas olisi valmis maksamaan lisää. Itse palvelun tilauksen voisi toteuttaa myös paljon helpommaksi esimerkiksi linkillä josta SMS:n saa lähetettyä. Tai jos tämä on liian vaikeaa, niin laitettaisiinko etusivulle edes jotain säähän liittyvää? Vaikkapa Helsingin tämänhetkinen säätila luomaan asiakkaalle kuvaa siitä, että on tullut sääpalveluun.

Lisää ajatuksia verkon bisnesmalleista ja ilmaisuudesta löytyy esimerkiksi Chris Andersonin kohta ilmestyvästä kirjasta Free: The Future of a Radical Price ja ennakkomakua saa vaikkapa saman hepun tästä kirjoituksesta Wired lehden saitilla.

Written by tommiholmgren

kesäkuu 30, 2009 klo 6:32 pm

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Touche.

    Käyttökokemuksen suunnittelu kokonaisuuden kannalta unohtunut totaalisesti.

    Tämä on oiva esimerkki ah-niin-surullisen-yleisestä siiloajattelusta missä kontekstia eikä loppukäyttäjän kokemusta ymmärretä ottaa laisinkaan huomioon.

    Mobiilissa ei vain yksinkertaisesti enää riitä sinnepäin tehdyt toteutukset. Sen pitää olla 100% kohdillaan tai muutoin tulos on 0 -tai jopa miinusmerkkinen

    Ei. Näin.

    OT

    heinäkuu 10, 2009 at 4:09 pm

  2. Tutkin viime yönä aivan pelkästään ammatillisesta mielenkiinnosta mobiililla surfattavaa aikuisviihdetarjontaa. Sieltä löytyisi mahtavia benchmarkkaus kohteita niin käytettävyydelle kuin kaikenlaiselle mobiilimarkkinoinnillekin. Kannattaa nimittäin muistaa, mikä on netin suurin business.

    Ilkka Kauppinen

    elokuu 11, 2009 at 8:04 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: