Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Verkkopalveluista maksullisia…

with 2 comments

Hesari taas yllättää laatujournalismillaan. Artikkelin mukaan taantuma ajaa verkkopalveluita perimään maksuja kuluttajilta. Siinä viitataan myös mm. Rupert Murdochin povauksiin siitä, että sisällöstä esim WSJ:ssä aletaan periä maksuja. Tätä nykyä 78 vuotias Murdoch ei ihan taida kuulua digitaalisten natiivien klaaniin, joten puheet perinteisen mediatalon sisällön maksullisuudesta otan aika varauksella vastaan.

Esimerkiksi uutissaittien tarjoama tavara on sellaista, että sinä päivänä kun niistä peritään maksua niin selaimet siirtyvät noin sekunnissa toisaalle. Tarjoajia varmasti riittää. Ei se bisnesmalli ihan näin helposti ratkea. Toisaalta webbipalveluiden maksullisuutta tukevia esimerkkejä on toki olemassa. Hesarikin viittaa Spotifyhyn, jossa mainokset saa pois jos maksaa 10€/kk. Habbo Hotel/Sulake tekee about puolet rahastaan kuluttajilta. Aasiassa ihmiset kuluttavat tuhottomasti rahaa yhteisöissä ja peleissä ostaessaan ties mitä virtuaalista ja oikoteitä peleihin.

Yksi merkittävä huomio!

Hesarin kaltaisen saitin ja mainittujen esimerkkien välillä on eräs iso ero, ja se on viihde. Hesari ei ole viihdettä, se on uutisia. Kaikki muut ovat viihdettä. Maksuton vinkkini mediataloille: jos Hesarin artikkelin perusteella suunnittelette palveluiden maksullisuutta esimerkiksi perimällä mikromaksuja artikkeleista/sisällöstä, niin repikää ne piirrustukset ja aloittakaa puhtaalta pöydältä.

Written by tommiholmgren

toukokuu 20, 2009 klo 7:04 am

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Newsweek siirtyi juuri uuteen konseptiin, joka painottaa intellektuellia analyysia nopean uutisten tuottamisen kustannuksella. NW toisin sanoen sanoutui irti perinteisestä sanomalehtijournalismista ja toi tilalle personoituja analyyseja ja kattavia journalistisia raportteja. Sound biteista kokonaisiin aterioihin.

    Cheers, Viinipiru

    Viinipiru

    toukokuu 30, 2009 at 12:54 am

  2. Wall Street Journal teki 100 000 000 taalaa tuottoa viime vuonna sisältöjen myynnissä netissä. Siinä diginatiiveille pohdittavaa.

    Lassi

    kesäkuu 16, 2009 at 1:57 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: