Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Mobiilimarkkinointi ja -asiakaspalvelu 2009

leave a comment »

Keskiviikkona 6.5. järjestettiin Tekesin Vamos-ohjelmaan liittynyt Mobiilimarkkinointi ja -asiakaspalvelu 2009 seminaari, jonka nimi on jo itsessään selvittää tapahtuman luonteen. Osanotto oli varsin mukava, itse arvioisin väkimäärän olleen jotain 150 hengen luokkaa. Osanottajina oli niin ratkaisutoimittajia kuin mobiilia hyödyntäviä tai sitä suunnittelevia yrityksiä. Tapahtuma rakentui muutaman johdattelevan puheenvuoron, kolmen casen ja paneelikeskustelun ympärille. Lisäksi tauolla paikalla oli ratkaisutoimittajien esittelyalue.

Olin itse tilaisuudessapuhumassa toimitusjohtajamme Eppu Ylälahden kanssa. Olimme vuorossa ensimmäisenä, ja tavoitteena oli antaa kuva nykypäivän digitaalisista kuluttajista sekä tarjota näkökulma sähköisten palveluiden kehitykseen kuluttajan tarpeiden lähtökohdista sen sijaan, että teknologia nostetaan ratkaisevaan asemaan. Slidemme löytyvät täältä.

Jälkeemme esiintyi Heikki Huomo Oulun Yliopistosta ja puhui internetissä olemisesta sinne menemisen sijaan, sekä ennusti teknologioiden kehitystä. Itselleni mieleen painui eniten se, että Hannu kertoi parhaiden innovaatioiden lähtevän usein ”nukkuvan teknologian hyödyntämisestä”, eli siitä että joku jo olemassa oleva teknologia otetaan uuteen käyttöön eikä varsinaista uutta teknologiainnovaatiota tarvita. Kysehän on siis palveluiden tai uusien käyttötarkoitusten löytämisestä.

Caseja oli kolme, enkä niiden sisältöön paneudu sen enempää. Omalta kannaltani mielenkiintoisin oli Klikin Jukka Sundquistin vauhdikas tykitys mobiilimainonnan caseista. Kaksi muuta casea oli MetroAuton asiakasviestinnässä käyttämät tekstiviestit sekä Suomen matkatoimiston mobiilisaitti m.smt.fi. Paneeli jäi itseltäni näkemättä työkiireiden takia.

Tauolla ehdin hieman pyörähtää näyttelyalueella. En ole pariin vuoteen käynyt mobiilialaan liittyvissä vastaavissa tapahtumissa, ja hieman yllätyin kun hyvin pitkälti samat ihmiset olivat edelleen kuvioissa. Itselleni jäi jopa hieman tunne, että suomalainen mobiiliala kaipaisi selvää nuorennusleikkausta. Online-piireissä innovatiivinen ja asioita eteenpäin vievä porukka on selvästi nuorempaa, kun taas seminaarivieraan ”arkkityyppi” oli päälle neljäkymppinen puvulla/kauluspaidalla/kravatilla koristeltu herrasmies. Jos pitäisi tehdä törkeitä yleistyksiä (ja niitähän toki teen!), niin sanoisin porukan olevan aika insinööriä.

Tulee mieleen juuri kirjoittamani analyysi iPhonesta, ja siitä että Nokia ei pärjää palveluinnovaatiossa saati käytettävyydessä Applelle. Ehkäpä Nokian kasvattama porukka dominoi Suomessa niin vahvasti, että ”insinööriytyminen” vaivaa koko alaa. Nyt mukaan tarvitaan luovat ja innovatiiviset ihmiset sekä panostamista käyttäjälähtöisiin ja käytettäviin palveluihin pitää lisätä. Oikeastaan näin olisi pitänyt tehdä jo pari vuotta sitten. Nokia kokee tällä hetkellä juuri tätä murrosta, toivottavasti vaikutukset ulottuvat koko toimialaan.

Written by tommiholmgren

toukokuu 7, 2009 klo 8:25 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: