Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

iPhone avaa uusia mahdollisuuksia mobiilimarkkinoinnille

leave a comment »

Selailin taannoin iPhonen Appstoren tarjolla olevia sovelluksia, ja huomasin ilokseni, että muutamia mielenkiintoisia esimerkkejä iPhonelle suunnatusta markkinoinnista löytyi etenkin amerikkalaisten mainostajien keskuudesta. Jenkeissä puhelin on Suomea paljon suositumpi, joten on loogista että myös markkinointitoimenpiteet ovat sieltä peräisin.

Itse puhelin mahdollistaa rikkaan sisällön esittämisen, joka onkin omiaan moneen käyttöön. Lisäksi pelin kaltaiset toteutukset onnistuvat hyvin mm. kallistusanturin ansiosta. Ja koska laite on aina verkossa, on kaverille lähettäminen kuin tikkarin varastaminen lapselta. Huonoista ominaisuuksista voit lukea vaikkapa täältä.

Suomessa puhelinten markkinaosuudesta en tiedä, mutta ei se varmasti kovin iso ole. Toisaalta en usko, että iPhonea koskaan pitäisi ajatella markkinoinnissa alustana, joka kattaa koko markkinan. Ennemminkin sille suunnatuilla palveluilla voi tavoittaa tietyn, melko kapean, kohderyhmän hyvin (ainakin jonain päivänä). Siis sitä samaa jengiä joilla on Macin läppärit kahviloissa. :)

Appstoren kautta jaeltavat ilmaiset pikkusoftat ovat toisaalta samantien kansainvälisiä, joten kohderyhmän koko kasvaa kummasti jos palvelu on olennainen muuallakin kuin kotimaassa. Yhteensä Appstoren kautta on asennettu jo nyt paljon softaa puhelimiin, ja senpä takia päivässä Appstore tahkoaa rahaa yli miljoona dollaria. Erottuminen siellä on siis todella tärkeää valtavan tarjonnan takia. Erottumisessa auttaa hyvät käyttäjien palautteet ja toki myös viraaliefekti, kaverilta kaverille jakelu. Jokainen kuitenkin tietää suunnilleen kellä kaverilla iPhone taskussa on ja mistä kyseinen henkilö on kiinnostunut. Ohessa pari esimerkkiä mielenkiintoisista toteutuksista.

Carling

Olutmerkki Carling on tehnyt hauskan ”pelin”, jossa iPhonen kallistusanturia hyväksikäyttäen pitää ohjata mutkittelevalla baaritiskillä pintti odottaviin käsiin. Kuitenkin koko homman juju on lopussa, jossa iPhonen ruutu täyttyy pint-näkymällä, jota voi kallistella kuin kaljamukia. Se vaan on niin kivaa jakaa tällaista kaverin kanssa. Hienosti homma on hoidettu, koska linkin voi tosi helposti lähettää kaverille. Tämä on siis puhdasta brändimainontaa, ja keino on hyvin ”viraali”, jos tällainen sanamuoto sallitaan. Ohessa ruutukaappauksia.

picture-21

Ralph Lauren

Vielä pidemmälle homman vie Ralph Lauren. Sekä kevään että syksyn 2009 naisten mallistot julkaistiin selattavaksi iPhone sovelluksella, joka on asennettavissa veloituksetta Appstoren kautta. Sovellus on kerrassaan mahtava ja todella näyttävä. Se sisältää mm. videomateriaalia näytöksestä, backstage-kuvamateriaalia sekä ennenkaikkea jokaisen malliston vaatetuksen mallin päällä helposti selattavassa muodossa (keskimmäinen kuva). Kun kuvaa klikkaa, se aukeaa isoksi, ja päälle saa vielä halutessaan layerin joka kertoo tarkat tiedot mallin päällä olevasta vaatetuksesta hintoineen. Vain osta-nappi puuttuu! Sen sijaan myymälälokaattori sovelluksesta löytyy, joka perustietojen lisäksi mahdollistaa yhdellä napin painalluksella soittamisen valittuun liikkeeseen sekä suoran karttalinkin iPhonen Google-karttaan.

picture-11

Written by tommiholmgren

maaliskuu 26, 2009 klo 11:08 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: