Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Nettikartat vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen

with 2 comments

Nettikartat vaikuttavat tuotteen, palvelun tai yrityksen saavutettavuuteen ja sen myötä vaikutus ostopäätökseen on myös ilmeinen. Olen tästä aiemmin jo kirjoittanut ja suositellut yritykselle perusasioiden kuntoon laittamista ennen ”hienostelua”. Eli tiedot kuntoon niin, että yritys löytyy Googlen kartoista joita nykyisin käytetään niin iPhoneilla kuin Nokian puhelimilla.

Karttago on julkaissut tutkimuksen omaa myyntiään buustaamaan, jonka mukaan niin netin yleisillä karttoilla kun yrityksen saitilla olevalla karttatiedolla on melkoinen vaikutus ostopäätökseen. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että kartta vaikuttaa joskus ostopäätökseen.

Kysyttäessä, miten nettikartan puuttuminen lähimpään myyntipisteeseen vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen, joka neljäs (27 %) ilmoitti jättävänsä erittäin tai melko usein tuotteen ostamatta tai valitsevansa toisen tuotteen tai myyjän.

Karttagon toimitusjohtajan Jukka Salmisen mukaan web-kartalla yrityksen saitilla on suuri merkitys asiakasvirtojen ohjaamisessa. Tässä kohtaa kuitenkin yrityksen tiedote jo itsessään torppaa tämän viestin:

Tyytyväisimpiä vastaajat olivat ns. yleiskarttapalveluihin, joita tarjoavat Eniro, YTV ja Google. Näitä oli myös käyttänyt parhaimmillaan kolme neljästä kuluttajasta. Kaikkein tyytymättömimpiä vastaajat olivat yritysten tarjoamiin karttapalveluihin.

Muuta ei tarvinne sanoa? Kannattaa muistaa, että sen Googlen kartan saa helposti tuotua osaksi omia sivuja.

Written by tommiholmgren

maaliskuu 16, 2009 klo 12:56 pm

Kategoria(t): näkökulma

Tagged with , , , , ,

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hienoa, että suomut viimein alkaa putoamaan ihmisten silmiltä. Kuluttajien mielipiteistä ei ole karttojen käytön suhteen koskaan aiemmin ollut kiinnostusta. Puhumattakaan, että asiaa olisi laajemmin tutkittu. Kun se sitten viimein tehdään – on tulokset myös paljastavat. Yritykset ovat karttojen tarjoamisessa asiakaskäytössä esim. kotisivuillaan keskimäärin aivan surkeita. Toki eräitä poikkeuksiakin on.

    Hyvään tutkimukseen sisältyy aina laaja-alainen asiaan perehtyminen – sekä neutraalius kysymysten asettelussa ja niiden ”suuntaamisessa”. Mekin Karttagossa halusimme aidosti kartoittaa kuluttajien mielipiteet asiasta. Kysyimme heiltä suoraan mitä, miten, kuinka usein ja kuinka mieluusti jne. he erilaisia karttapalveluita käyttivät (paperi, sähköiset kartat, navigaattorit jne.) KUN yritysten www -kartat loistavat pääsääntöisesti poissaolollaan, nousee luonnollisesti esille ne sähköiset karttapalvelut, joista kuluttajat myymälätiedon sitten epätoivoisesti hakevat. Me kerroimme reilusti ja avoimesti myös tämän puolen. Halusimme tuoda myös esille tätä taustaa vasten miten huonosti yritykset tarjovat näitä palveluita. Siinä näytämme onnistuneen.

    Journalistisesti näyttää kuitenkin olevan niin, että toimittajien on helppo ”vaikeaa”, uutta asiaa kommentoidessaan – turvautua tuttuihin, vakiintuineisiin palveluihin ja yritysnimiin kuten kirjoititkin. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole mutta itse tulkitsen asian juuri päinvastoin. Vertailu kertoo sen työn määrän joka kuluttajapalveluita tarjoavilla yrityksillä on edessään, että ne varmistavan seuraavan kerran myymälätiedon löytymisen omilta www-sivuiltaan – eikä ”jonkun yleisin karttapalvelun” sivuilta. Molemmat hoitaa kyllä homman – mutta sekä yrityksen että kuluttajien voi todeta hyötyvän enemmän että se tapahtuu yrityksen omilla sivuilla.

    Asiasta keskusteltaessa on hyvä myös muistaa että dynaaminen www -karttapalvelu on vain yksi tapa palvella asiakkaita. Entäs sitten ne Suomen 600.000 autonavigaattoria, personoitu suorapostitus, kännykät jne. Välineitä on monia – mutta ratkaisut jo valmiit.

    Vain verkkokaupassa sijainnilla ei ole väliä!

    Jukka Salminen

    maaliskuu 19, 2009 at 10:29 am

  2. Kiitos kommentistasi Jukka!

    Olen samaa mieltä, että sijaa on kaikille karttapalveluille, oli ne sitten yleisissä palveluissa tai yrityksen sivuilla. Käyttötapaus ja tilanne on erilainen ja sen myötä se pitäisi huomioda myös palvelun tarjonnassa.

    Tuo autonavigaattori-pointti on tosi hyvä. Siinä on kovasti potentiaalia yrityksille olla läsnä siellä, missä oikea tarve on.

    tommiholmgren

    maaliskuu 19, 2009 at 12:39 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: