Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Mobile Media Tracking 2009: 57% vastaanottanut mobiilimainontaa

with one comment

Trainers’ House ja Asiakkuusmarkkinointiliitto julkistivat juuri päivitetyn Mobile Media Tracking 2009 –tutkimuksen, jonka tulokset sopivat varsin hyvin mobiilia käsittelevän kirjoitussarjani oheen.

Viime vuoden MMT 2008 tutkimuksen kohokohtia mielestäni oli se, että joka toinen 3G-liittymän omistavista käyttää kännykän nettiselainta säännöllisesti. Uusista tuloksista ei löytynyt vastaavaa lukua, joten kehitystä on vaikea sanoa. Nyt tulokset edelleen kertovat, että mobiiliselailusta on hitaasti tulossa ”mainstreamia”, mutta vain 8% käyttäjistä voidaan sanoa heavy-usereiksi. Se ei ole kovin paljoa. Tutkimuksen tulos, jonka mukaan kolmannes kaikista kännykän käyttäjistä on kokeillut selainta, ei vielä kerro kovin paljoa koska kokeilu on aika epämääräinen määritelmä ja tulos on samaa luokkaa kuin viime vuonna.

Aiemmin kirjoittamastani mobiilisuoramainonnasta on sen sijaan tutkimustuloksissa varsin näyttävä kuvaaja (alla), joka näyttää tulosten kehityksen vuodesta 2001 alkaen, jolloin Heimo Consulting tutkimuksen tekemisen aloitti. Mobiilisuora on siis pikkuhiljaa lyönyt itseään läpi, ja nyt sitä on vastaanottanut jo reilusti yli puolet kännykän käyttäjistä. Etenkin 15-34 vuotiaissa mobiilisuora on tuttua, noin 70% on sellaista vastaanottanut.

picture-13Kysymys: ”Have you received mobile push marketing during the past six months?”

Tutkimus mittaa myös ”cross media” reaktioita, eli miten kuluttajat reagoivat muissa kanavissa oleviin mainoksiin tai esimerkiksi televisio-ohjelmiin kännykän avulla. Esimerkkinä tällaisesta voisi olla kilpailu- tai äänestysviestin lähettäminen. MMT:n mukaan tällainen cross media toiminta on yleisempää yli 25 vuotiailla kuin nuoremmilla, ja että noin kolmannes on reagoinut tekstiviestillä. Itse yllätyin tästä ikäluokkien eroja kuvaavasta tuloksesta. Cross media reaktiossa selaimen käyttö sen sijaan on pientä, vain joka kymmenes on niin tehnyt (hieman yleisempää 25-34 vuotiailla miehilla kuin muilla).

Kaikkia tutkimustuloksia tuskin julkisuuteen annetiin, vaan ne saa maksusta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä tutkimuksen kehittyvän eteenpäin ja etenkin tutkivan entistä enemmän ”miksi” osuutta. Mikä saa aikaan cross media reaktion? Mikä tekee SMS suorasta sellaisen johon reagoidaan? Jne. Potentiaalia siis varmasti olisi, ja tätä puolta on aika vähän vielä tutkittu.

Written by tommiholmgren

helmikuu 27, 2009 klo 8:48 am

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] mielestä hitaampaa kuin toivottiin ja on ennustettu. Uusimman Mobile Media Tracking -tutkimuksen mukaan kolmannes kännykän käyttäjistä on kokeillut selaamista kännykällään ja vain kahdeksaa […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: