Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Mobiilimarkkinointi. Nyt – Osa 2: Display-mainonta

leave a comment »

picture-12Kirjoitussarjassa pureudutaan mobiilimarkkinoinnin nykytilaan ja mahdollisuuksiin ennen kaikkea Suomen näkökulmasta. Aiemmin sarjassa ilmestynyttä:

Mobiilimarkkinointi. Nyt.
Mobiilimarkkinointi. Nyt – Osa 1: Mobiilisuoramainonta

Display-mainonnan pääasiallinen keino verkossa on bannerit, joita etenkin kuluttajien suosimilla sivustoilla on tosinaan liiankin paljon. Kuluttajan kannalta tämän tyyppinen mainonta on tavallaan halutun sisällön varjolla “väkisin väliin tunkemista” ja huonojen esimerkkien kautta asenne bannereita kohtaan on joskus aika negatiivinen. Se ei kuitenkaan estä bannereita toimimasta, jos kampanjat toteutetaan hyvin ja kuluttaja/käytettävyys huomioiden. Mobiilimarkkinoinnissa displaymainonta tuo uusia mahdollisuuksia.

screenshot0003Helpointahan on kopioida tuttu toimintamalli uuteen ympäristöön ja luottaa että homma pelaa kuten aina ennenkin. Niin on jo tehty, ja kyseessä on mobiilikäyttöön optimoiduilla saiteilla olevat bannerit. Monet saitit ovat näitä jo pikkuhiljaa omaksuneet, ja mm. Nokialla on oma verkostonsa, jonka välityksellä bannereita voi erinäisille saiteille ja sovelluksiin saada sijoitettua. Hesari käyttää sitä jo omalla saitillaan yhden bannerin voimin, joka ikävästi vie koko näytön ainakin E71 puhelimella. Kyseessä on siis lähes interstitiaalia vastaava toteutus. Käytettävyyteen pitää siis tosissaan panostaa ruudun ollessa pieni ja median niin henkilökohtainen. On syytä muistaa myös se seikka, että monella nykyselaimella (iPhone, iPod Touch yms) on aika kätevää selata perusverkkosivuja, joten ihan tavallisen saitin banneri saattaa päätyä “mobiilibanneriksi” sitä kautta.

Banneri siis saadaan verkkoon, mutta entäs tavoitetapahtuma mobiilisivuilla? Monet webin bannerit aktivoivat hauskanpitoon itse bannerissa tai ohjaavat kampanjasaitille. Mobiili tuo tässä sen edun, että on mahdollisuus myös aloittaa vaikka suoraan puhelu (click to call) tai tekstiviestillä aktivoida palvelu. Toki perinteinen kampanjasivustokin on mahdollinen lähestyminen, mutta silloin on tarpeen pitää huolta, että sekin saitti on mobiiliselaimille optimoitu. Sonera on Hesarin saitilla käyttänyt click-to-call ominaisuutta, joten jos joku tietää tai uskaltaa valottaa tilastoja niin olisin hyvin tyytyväinen. Kirjoitin aiheesta jo aiemmin blogissa.

Toisena keinona on kuluttajan viestinvälitykseen mukaan pääseminen niin sponsoroitujen ilmaisten viestien keinoin (SMS tail) tai vaikkapa muun viestinnän ohessa tulevien mainosten/tarjousten muodossa (tsekkaa case myöhemmin tässä jutussa). Muistaakseni ainakin operaattori Blyk Englannissa tätä SMS tail mallia harrasti aluksi, mutta nyttemmin se näyttää hävinneen mediasaitilta ja suurin osa esitellyistä caseista edustaa enemmänkin suoramainonnan mallia. Blykin caset ovat kuitenkin erittäin suositeltavaa lukemista.

screenshot0002Case Fonecta 16400 Etuviestit

Fonectan numerohaku on Suomen käytetyin tekstiviestipalvelu, ja sillä voi hakea numeron tai nimen perusteella yhteystietoja. Varsinaisten yhteystietojen lisäksi hakijalle pullahtaa perässä toinenkin viesti, joka sisältää “16400-Edun”. Ohessa esimerkkikuvassa GTi-Magazinen tarjous. Kyseessä ei ole siis Fonectan kannalta oma markkinointiviestintä, vaan tuotteistettu media, jota kauppaa Roottori. Tokihan Fonecta tällä myös pyrkii kasvattamaan oman palvelunsa kilpailukykyä tarjoten kuluttajille vähän enemmän kuin muut.

Hyvien seikkojen lista on todella samankaltaista luettavaa, kuin SK-Ravintoloiden casessa edellisessä kirjoituksessa.

  • kohdentaminen (mm paikkakunnan, iän, sukupuolen mukaan sekä jopa tarkemmin)
  • henkilökohtaista etua vastaanottajalle tuottavat viestit, jotka ovat kytketty sopivasti ajallisesti muuhun palvelutransaktioon (16400-numerohakutilaus)
  • toimintaan aktivoiva palautekanava, joka voi olla vaikka tekstiviestillä tuotteen tilaus kuten kuvassa

Jatkossa nähtäväksi jää, kuinka pitkälle bannerimainonta kännykässä viedään. Oma roolinsa kuviossa on varmasti myös kännykkävalmistajilla sekä operaattoreilla, jotka toistaiseksi ovat pitäneet kännyköiden “idle-näytöt” tai “perustilat” puhtaana mainoksista. Kännykkä kuitenkin mahdollistaa tarkan kuluttajan mittaamisen, joten en pidä mitenkään mahdottomana että jonain päivänä katselemme hyvin paikallisesti ja oman profiilin mukaan kohdistettuja mainoksia kännykän käyttöjärjestelmätasolla eikä ainoastaan muiden palveluiden yhteydessä.

Olin alun perin laskenut tähän display-kokonaisuuteen myös hakupalveluihin liittyvät mainonnat sekä mobiiilihakukoneet niin karttoihin perustuen kuin ilmankin. Tätä kirjoittaessa kuitenkin koin tarpeelliseksi käsitellä ne kokonaan omana kokonaisuutenaan. Siitä syntynee kokonaan oma, sarjan viides kirjoitus. Seuraavaksi kuitenkin pureudutaan mobiilisivuihin ja niiden käyttöön markkinoinnissa. Ja hyvät caset ovat jälleen tervetulleita!

Written by tommiholmgren

helmikuu 26, 2009 klo 10:02 am

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: