Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Onko Digitoday Keenen ruotimaa amatöörisisältöä vai oikea media?

leave a comment »

Digitoday uutisoi tänään, että ”kuudesosa bannerimainosten klikkauksista tulee huijareilta”. Uutinen perustuu Click Forensicsin tutkimukseen maailmalta, joka on julkistettu 28. tammikuuta 2009. Kirjoittaja Olli Sulopuisto tekee kuitenkin pari melko tökeröä virhettä uutisen kopioinnissa. Kutsun tätä kopioinniksi, koska Ollin teksin oma arvo on nolla tai jopa vähemmän.

Olli väittää siis jo otsikossaan, että ”kuudesosa bannerimainosten klikkauksista tulee huijareilta”. Tutkimuksen julkistuslehdistötiedotteesta tätä ei kuitenkaan voi päätellä. Ulkomaankielinen lause kuuluu ”The overall industry average click fraud rate grew to 17.1% for Q4 2008.” Tässä kohtaa Click Forensics ei siis ota kantaa mainonnan muotoon vaan puhuu toimialan keskiarvosta. Nettimainontaa kun on paljon muunkin tyyppistä kuin bannermainonta.

picture-2Edellistäkin (mielestäni) pahempi virhe tapahtuu hieman myöhemmin lyhyessä uutisessa. Olli kirjoittaa, että ”Googlen ja Yahoon hakusanamarkkinoilla 28,2 prosenttia klikkauksista tehdään pelkästään huijausmielessä”. Lause kuuluu oikeasti ”The average click fraud rate of PPC advertisements appearing on search engine content networks, including Google AdSense and the Yahoo Publisher Network, was 28.2%.” Nopeasti lukien Digitodaysta saa siis käsityksen, että kaikessa hakusanamarkkinoinnissa tilanne on noin synkkä. Todellisuudessa kyse on sisältöverkostoista, joissa Google-mainoksia näytetään ties missä verkkosivuilla (vaikkapa monessa blogissa) ja saitin omistaja saa rahaa klikkauksista. Lue lisää vaikkapa täällä.

Oheisessa kuvassa esimerkki tällaisista mainoksista Digitodayn omilla sivuilla, ihan Ollin artikkelin vieressä oikealla. Kuinka helppoa onkaan pyytää kaikki kynnelle kykenevät naputtelemaan mainoksia rahan himoissa? Kyseessä ei siis ole Googlen tai Yahoon hakukoneiden tuloksissa näkyvät sponsoroidut linkit. En tietenkään väitä, etteikö jonkinmoinen prosentti klikkauksista niissäkin olisi väärinkäytöksen seurausta. Tätä ei kuitenkaan voi lukea Click Forensicsin tiedotteesta. Hakukonemainostaja voi itse valita, haluaako mainoksensa näkyvän sisältöverkostossa.

Hetki sitten lukemani Andrew Keenin The Cult of the Amateur kirja (josta blogiinikin kirjoitin) rakentuu aika vahvasti yhden teeman ympärille, jonka mukaan amatöörien tuottama sisältö verkossa on oikeiden medioiden tuho ja johtaa kulttuurin kuihtumiseen, koska ”oikea” tuotettu sisältö ei enää kannata. En voi olla miettimättä, että kumpaankohan kategoriaan laskisin Ollin kirjoituksen, ja sitä myöten Digitodayn mediana…

Written by tommiholmgren

helmikuu 3, 2009 klo 7:20 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: