Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Ainahan se on mielessä

with 3 comments

kuva-1 Aurinkomatkojen banner-mainoksessa on teksti ”Ainahan se on mielessä”, kuva ilmeisesti isästä ja tyttärestä sekä vaihtuvaa tekstiä erilaisista lomakohteista.

En tiedä muista mainoksen nähneistä, mutta mun päässäni mainos vääntyy turhankin epäsovinnaiseksi.

Ehkä siksi, että miehellä ei näy vaatteita. Ehkä siksi, että miehen ilmeessä on jotain vikaa. Ehkä siksi, että mainos ei ole oikeasti kovin hyvä. Kenen mieleen juolahtaa laittaa kuva paljon ihoa näyttävästä isästä ja tyttärestä tekstillä ”Ainahan se on mielessä”? Mitähän mahtaa olla ollut copyllä mielessä tätä tehdessään… Pelottavaa.

Written by tommiholmgren

tammikuu 19, 2009 klo 8:50 pm

Kategoria(t): lyhyesti

Tagged with , , , ,

3 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eikös Nykäsen Mattikin aikoinaan todennut, että ”ainahan se on p*llu mielessä, mutta hypätään nyt ensin”. Täysin riippumatta asian katselijan sukupuolesta tai valitusta perspektiivistä, kulttuuri on kyllästetty maskuliinisella klisheellä miehestä, jolla ei ole ”mikään muu mielessä”.

    Näkisin, ettei tämän mainoksen suunnittelija ole kasvanut sen enempää maassa, Marsissa kuin Venuksessakaan. Kuusta en ole varma.

    Arto K.

    tammikuu 20, 2009 at 1:45 am

  2. On muuten erityisen epäonnistunut mainos, kun katsoo kuvaa vielä tarkemmin. Oikea kammottavien yhteensattumien summa!

    Ensinnäkin mies voisi olla kuvasta päätellen jopa alasti, sillä hänen alavartaloaan ei näytetä. On ilmeistä, että mies suorittaa paraikaa jotain fyysistä liikettä, kukaties ponnistusta, jota aukioleva suu korostaa kukaties ähkäisyn tai ärjähdyksen muodossa. Ihokosketus viestii hellyyttä, joka artikuloituisi välittömästi eroottiseksi, jos kuvan toinen hahmo olisi tunnistettavimmin vaikkapa pienikokoinen aikuinen nainen.

    Tulkitsemisongelman tuottaakin se, että tytön ikää ja naisellisuutta viestivä sukupuolikuvasto, kuten meikin määrä tai naismaiset muodot ovat kuvasta poissaolevia, koska kyseessä on rantamiljöö, minne vahva meikki ei sopisi ja kuvakulma on asian kannalta epäonninen.

    Sen sijaan kuvasta ei ole jostain syystä rajattu tyttären takapuolta. Kumma maailma, täytyy vissiin olla sosiologi tai muuten vain sairas, että näkee tässä jotain hupaisan epäonnistunutta!

    Arto K.

    tammikuu 20, 2009 at 1:58 am

  3. Kiitos Arto valtavan upeasta analyysistä. Koska en ole sosiologi, taidan olla muuten vain sairas. :)

    Vielä kun mainoksen matkakohteeksi olisi sattunut Pattaya, niin soppa olisi täydellinen.

    tommiholmgren

    tammikuu 21, 2009 at 6:49 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: