Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Matkamessut ja vanhan kansan vastustus

with 2 comments

Olin perjantaina ”moderoimassa” Matkamessujen Matkatieto-seminaarin yhden session, joka oli suunnattu matkailualan opiskelijoille. Aiheena oli matkailualan tulevaisuuden mahdollisuudet ja puhujina Turun kauppakorkeakoulun tulevaisuudentutkimuksen proffa Sirkka Heinonen sekä Teemu Arina. Kuulijoita oli järjestäjän mukaan noin 800.

Sirkka puhui ensin matkailualaan liittyvistä megatrendeistä, joita hän esitteli olevan ilmastonmuutos, globalisaatio ja terrorismi, digitalisaatio, väestön vanheneminen sekä yksilöllistyminen. Näissä ei sinänsä ole alaa seuranneelle mitään isoja yllätyksiä. Matkailun heikot signaalit ovat mielestäni kiinnostavampia kuin nykyiset megatrendit. Satun juuri lukemaan Naisbittin Mindset kirjaa, jossa hän kuvaa omaa metodologiaansa tulevaisuuden ennustamisessa, joten oli mielenkiintoista nähdä menetelmät käytössä. Sirkan lista oli:

  • avaruusmatkailu (ensimmäinen ihminen Marsissa on jo syntynyt maapallolle)
  • ekstreme- ja ekomatkailun nousu
  • matka tärkeämpi kuin päämäärä
  • kodinvaihto – asumisen ja matkailun fuusio
  • hitauden nouseva vallankumous.

Uskaltaisin kyllä olla samaa mieltä aika monesta kohdasta. Esityksessä Sirkka juoksutti kuulijat näiden läpi aika nopeasti, mutta mielestäni pointti tuli hyvin esille. Suurimpina mahdollisuuksina esille nousi kuluttajan parempi tunteminen ja räätälöinti, ja sitä kautta uusi liiketoiminta. Toisaalta myös vanheneva väestö ja muuttuvat tarpeet voivat synnyttää kokonaan uusia ammatteja matkailualalle sekä uudet kohteet tuovat lisää bisnestä.

Teemun esitys oli mielenkiintoinen tekniikaltaan, hänellä oli 24 luukkuinen ”joulukalenteri”, josta yleisö sai valita luukun kerrallaan ja jonka takaa paljastuvasta aiheesta Teemu sitten puhui. Fokus oli luonnollisesti sosiaalisissa medioissa sekä siinä, miten netin ja sisällöntuotannon demokratisoituminen vaikuttaa tapaan tehdä bisnestä matkailualalla. Tarkoitus oli tietysti saada opiskelijat ymmärtämään, että netin vaikutus ostokäyttäytymiseen on suuri, ja perinteiset keinot eivät enää matkailutuotteiden markkinoinnissa riitä.

Tästä päästäänkin otsikon aiheeseen vanhan kansan vastustuksesta. Teemun esitys kirvoitti ainakin muutamalta ei-opiskelijalta aika katkeran sävyisiä kommentteja siitä, kuinka ”aina on tehty tietyllä tavalla ja kaikki muutos on pahasta” sekä se, että pitää ehdottomasti erottaa harrastuspohjainen toiminta ja ”oikea työ”. Omasta mielestäni juuri matkailualalla tarvittaisiin sellaista intohimoa tekemiseen, jota löytyy harrastuksensa puolesta asiaan vihkityneeltä ihmiseltä. Tämä intohimo kovin usein puuttuu kahdeksasta neljään työskentelevältä leipiintyneeltä virkailijalta, joita ikävä kyllä uskallan väittää alalla olevan pilvin pimein. Hyviä esimerkkejähän löytyy matkailubisneksistä etenkin niche-segmenteissä, joissa harrastuksesta on tullut oikeaa bisnestä. Vaikkapa Pette Halmeen Elämysmatkat, jonka liikevaihto Fonectan mukaan näytti tilikaudella 2008 olevan vajaa 1,5 miljoonaa euroa ja kasvua 40% edelliseen vuoteen.

Toivon, että osallistuneet opiskelijat ymmärsivät, että heillä on tilaisuus todellakin muuttaa toimialaa. Jos he eivät sitä tee niin ennustan synkkiä aikoja kotimaiselle matkatoimistoalalle.

Written by tommiholmgren

tammikuu 18, 2009 klo 3:06 pm

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja oma listasi tämän vuoden trendeistä oli?

    Ilkka Kauppinen

    helmikuu 2, 2009 at 5:54 pm

  2. Ach so! Ilkka viitannee oluenhöyryiseen keskusteluumme eräänä perjantai-iltapäivänä. Ne ovat tulossa, kunhan aikaa liikenee. ;)

    tommiholmgren

    helmikuu 3, 2009 at 7:22 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: