Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

LBS kuskaa meidät uudelle mobiilin kaudelle

leave a comment »

Monet asiantuntijat veikkailivat vuoden 2008 kuuma teema mobiiliasioissa olevan paikkatietoon perustuvat palvelut (eli Location Based Services). Ja kyllähän näin voi väittää käyneen, ainakin edelläkävijä-ryhmään lukeutuvat käyttäjät ovat saaneet nauttia monista uusista puhelinmalleista, joista GPS löytyy ja myös palveluiden osalta jonkun verran on menty eteenpäin. Ohessa muutamia omasta mielestäni hienoja caseja aiheen piiristä.

HKL ja reaaliaikainen liikennevälineiden seuranta

Netissä on siis HKL:n palvelu, jossa Google-kartan päälle on plotattu reaaliaikaisesti päivittyvät spora-linjat sekä joitain valikoituja linja-autovuoroja. Pysäkit näkyvät erikseen, ja jokaisen kulkuneuvon osalta näkee ajat seuraaville pysäkeille. Palvelu tällaisenaan ole tietenkään mikään killeri, mutta osoittaa mielestäni HKL:n todellisen halun kehittyä. Kun nykyinen palvelu tuodaan kännykkään siten, että myös oma sijainti vaikuttaa automaattisesti sisältöön (tai valittu reittini), niin puhutaan aivan mielettömästä palvelusta.

Puskaradio.com

Puskaradiolla voit kertoa älyttömän helposti kavereillesi missä menet. Käyttötapauksia riittää vaikka millä mitalla, vaikkapa kun olette sopineet tapaavanne kaupungilla, mutta paikka on vielä auki. Jakaminen on helppoa, ja vielä helpompaa on seuranta, koska seuraamiseen ei tarvita mitään asennettua softaa. Tämäntyyppinen lähestyminen on omiaan monelle yritykselle, jossa asiakas tilaa aikaansidotun toimituksen tai palvelun. Ensimmäisenä mieleen tulee taksit, pitsakuskit, paketittien toimitukset yms.

Google Maps Mobile

Palvelu ei kaivanne sen suurempia esittelyjä, mutta sanottakoon sen verran että tämä polkee Nokian Kartat-sovelluksen jalkoihinsa mennen tullen. Yksinkertainen ja nopea käyttöliittymä sekä ennenkaikkea helposti löytyvät yritysten tiedot tekevät palvelusta äärimmäisen käyttökelpoisen. Jokaisen yrityksen olisi syytä tarkistaa omat tietonsa ja varmistaa, että mm. puhelinnumero ja webbisivun osoite löytyvät sillä hakutuloksista voi aloittaa suoraan puhelun asiakaspalveluun.

Paljon on kuitenkin vielä mahdollisuuksia, joita ei ole hyödynnetty. Sijainnin mukaan kohdennetut mainokset ja tarjoukset ovat yksi teema, jota aikanaan meille lupailtiin. Vielä se ei ole oikeasti realisoitunut. Kartan tyyppisestä näkymästä tulee varmasti paljon nykyistä keskeisempi osa kännykän käyttöä jatkossa. Kuvioon voi vielä sotkea niin Fonectan kuin Googlenkin hankkeet katunäkymien tuomisesta karttapalveluihin. Esimerkiksi Fonecta on tuonut muutamat katunäkymät Suomesta, jossa on mahdollista tehdä liikkeiden ovista aktiivisia elementtejä. Se tarkoittaa sitä, että katua virtuaalisesti tallustaessa voi kurkata sisälle. Kun nyt nuo ovikohdat tunnistetaan joka tapauksessa, mikään ei estäne tuomaan kännykkään esityskerrosta, jossa liikkeet pääsevät kertomaan valikoimastaan sekä tarjouksistaan kännykän välityksellä. Parhaimmillaan tämä on vielä personoitua ohi vaeltavan kuluttajan omien preferenssien mukaan.

Aika hienoa, eikö totta? Jokunen hetki kuitenkin menee vielä, ennen kuin saadaan tällaiset augmentoiduksi todellisuudeksikin kutsutut palvelut todella käyttöön. Mutta jos liian pitkään odottelee, jää junasta. Ideointi on syytä aloittaa aika pian. Ideoinnin aluksi kannattaa katsastaa vaikkapa tämä esimerkkivideo, jossa matkaopas on tuotu Googlen Android-kännykkään aika hienolla tavalla.

Edit: Fonectan katunäkymistä kirjoitteli samoihin aikoihin myös Digitoday.

Written by tommiholmgren

joulukuu 17, 2008 klo 2:32 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: