Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Miksi data ei ole käytössä kun sitä tarvitaan?

with 3 comments

picture-13Katselin jonkin aikaa sitten Karolinskan professorin Hans Roslingin puheen TEDissä. Rosling pureutuu olemassa olevan datan pohjalta kehitys- ja kehittyneiden maiden eroihin (tai erojen pienuuteen). Yksi pääviesti videossa on se, että kehitysmaita ei saisi ajatella yhtenä kategoriana, vaan jokaista pitäisi ajatella omana yksilönään jotta todellisiin ongelmiin päästään pureutumaan oikeilla keinoilla.

Pääosassa esityksessä ovat silti graafit ja se, miten data esitetään. Huikeaa. Rosling esityksensä lopuksi kritisoi tapaa, jolla nykyisin data on käytössä. Erillisiä tietolähteitä löytyy, mutta ne ei ole käytössä kun tarvitaan. Roslingin data on nyt myös kaikkien meidän käytettävissä, ja sitä pääsee murskaamaan upeilla työkaluilla osoitteessa www.gapminder.org. Palvelusta löytyy lukuisa määrä kansakuntia käsitteleviä tilastoja, joita voidaan esittää ja animoida hienoilla kuvaajilla. Saitille voi jäädä puuhastelemaan tunneiksi. Gapminder on voittoa tavoittelematon organisaatio.

Miten tämä sitten liittyy verkkoliiketoimintaan?

Väitän, että kovin monessa yrityksessä samankaltainen tilanne on arkipäivää etenkin verkkoliiketoiminnan osalta. Verkon osalta kävijämäärät ja saitilla vietetty aika ovat tärkeimmät mittarit ja niitä seuraa IT-osasto eikä liiketoimintapäättäjät. Tavoitteiden asetannasta ja todellisten tulosten seurannasta ei ole tietoakaan. Mutta ei syy ole toki se, etteikö tämä tieto ole käytettävissä. Sitä vaan ei tarpeeksi usein pueta sellaiseen muotoon, että johto saisi siitä helposti ja nopeasti bisneksen kannalta tärkeän informaation.

Jotta verkko voi olla keskeisessä roolissa bisneksessä, pitää sen tuloksista puhua liiketoimintajohdon kannalta relevanteilla sanoilla, ei IT-päättäjien jargonilla.

Written by tommiholmgren

joulukuu 15, 2008 klo 2:54 pm

3 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tuon Röslingin datan moottorina toimivan Trendalyzerin osti Google, ja se on nykyisin käytettävissä mm. Google Analyticsin Motion Charts -toiminnallisuuden kautta – melko koukuttava feature…

    Leevi Kokko

    joulukuu 15, 2008 at 11:06 pm

  2. Moro

    Tässä toisenlainen näkökulma miksi olemassa olevaa dataa/tietoa ei käytetä ns. main street busineksessa.

    Jos mietitään ketkä pyörittävät verkkoliiketoimintaa esim. online matkatoimistoja, niin ne ovat 25-40v porukkaa jolla on joko kaupallinen tai IT puolen (korkea)koulutus ja toisaalta Offline (main street) businesta pyörittää 50-60v pitkän linjan matkailualan osaajat, jotka ovat tottuneet että tarjolla on vain ”taaksepäin katsovaa” raportointia (ei ehkä koske lentoyhtiöitä). Toinen juttu on sitten että yritykset eivät uskalla käyttää uutta dataa, koska taustalta saattaa paljastua jotain joka ei ”sovi kuvaan”.

    Ainakin omalta osaltani voin sanoa, että eteenpäin katsova ja avoimesti esitetty raportointi auttaa tuotteen myynnissä.

    Marek

    joulukuu 17, 2008 at 5:33 pm

  3. Marek, varsin validi pointti mielestäni. Haasteen tarjoaakin se, että kovin montaa isoa yritystä johtaa porukka, joka nimenomaan on tottunut noihin mainitsemiisi taaksepäin katsoviin mittareihin. Työ ei siis lopu kesken… ;)

    tommiholmgren

    joulukuu 17, 2008 at 7:48 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: