Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Matkailun (online) tutkimukset Suomessa ja hieman muutakin

with 4 comments

Ilkan blogissa virisi keskustelu kotimaisesta matkailualan tutkimuksesta etenkin verkon osalta. Lyhykäisyydessään tilanne todettiin jotakuinkin surkeaksi, koska tutkimuksista ei olla valmiita maksamaan. Itse olen sitä mieltä, että myöskään ostettavaa ei juurikaan ole. Käytännössä tutkimukset pitäisi tehdä itse, ja monelle toimijalle se on iso kynnys.

Tutkimuksia löytyy ulkomailta pilvin pimein, mutta ne harvoin koskettavat juuri mitenkään Suomen markkinaa. Yksi iso tutkimustalo on PhoCusWright. Verkkopalveluiden osalta suosittelen myös katsastamaan Forresterin tarjooman, ne tarjoaa usein hyviä näkökulmia toimialan ulkopuolelta, ja siksi voivatkin tuoda jotain uutta kuvioon. Myös Euromonitor ja Jupiter on toimijoita tässä skenessä.

Marek kyseli tuossa Ilkan blogin kommenteissa valottamaan hieman ”PhoCusWrightin Nordic tutkimuksen osalta ketkä ovat Pohjoismaiden ja Suomen suurimmat Online matkatoimistot ja mikä on kunkin osuus kaupasta.” Lähdin selvittämään asiaa, ja törmäsin hämmentävään juttuun jota en ennen ole tajunnut edes. Kaivoin käsiini PhoCusWrightin lokakuun 2008 tutkimuksen nimeltä PAN-EUROPEAN ONLINE TRAVEL AGENCIES selvittääkseni markkinaosuuksia alueella. Ilmeisesti minkään PhoCusWrightin tutkimuksen Skandinavian luvuissa Suomi ei ole edes mukana. Skandeiksi siis lasketaan vain Norja, Ruotsi ja Tanska.

picture-1Suurimmat Euroopassa ovat Expedia (16% markkinasta), oheisessa kuvassa muutkin suuret. Mielenkiintoista on, että markkina on melko pirstaloitunut. Yhdelläkään isolla ei ole järkyttävän suurta osuutta, ja kategoria ”muut” kattaa lähes puolet kokonaismarkkinasta.

Suomessahan Opodo toimii nimellä Travellink ja Orbitz on Ebookers. Myös Booking.comilla ja Hotels.comilla on jo suomenkieliset saitit.

Sen voisin sanoa kotimaan markkinasta, että online varaukset kokonaisuudessaan Suomessa on jonkun verran alle 30% kaikista varauksista matkatoimistojen osalta. Tämä kattaa sekä yritys- että vapaa-ajanmatkat. Kansainvälisten online-toimistojen osuus etenkin vapaa-ajan markkinasta (lennot, hotellit, autot) on melkoisen suuri, about 80%, eli tässä kohtaa kotimaisilla toimijoilla on kyllä kovasti tekemistä. Valitettavasti en voi tarjota näille tiedoille lähdeviitettä.

Written by tommiholmgren

joulukuu 4, 2008 klo 7:20 am

4 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Viittaatko termillä kotimaat juuri kotimaan matkailuun (domestic)?

    Ilkka Kauppinen

    joulukuu 4, 2008 at 9:03 am

  2. Hyvä täsmennys Ilkka. En, vaan tarkoitan kotimaassa myytävään matkailuun.

    tommiholmgren

    joulukuu 4, 2008 at 9:31 am

  3. Tutkin tässä omia ”filejäni” ja noinhan toi on että itse pitää tehdä jos haluaa saada jotain selkoa Suomen matkailun e-kaupasta, sen tekijöistä ja osa-alueita.

    Jäin miettimään näkemystäsi online varauksien osuudesta Suomessa, joka on tietojesi mukaan noin 30% . Tarkoittanet varmaan kotimaisen matkatoimistojen kautta ja GDS järjestelmien läpi kulkevaa kauppaa? Tämä ei siis sisällä varmankaan valmismatkakauppaa ja esim. hotellivarauksia jotka kulkevat yritysten omien järjestelmien läpi? Katsoin PhoCusWrightin käppyröitä ja jos tulkitsen oikein Scandinavia Travel Supplier Direct booking käppyrää niin esim. Tour operator direct näyttäisi olevan Scandivaniassa Euromääräisesti lähes samankokoinen potti kuin kaikki OTAt yhteensä. Tästä varmaan voi vetää johtopäätöksiä myös Suomen osalta? Eli matkailun online kauppa on ehkä jopa suurempaa kuin 30% koko kaupasta? Tässä on tietysti suuria alakohtaisia vaihteluita.

    Joka tapauksessa online matkakaupan määrän arviointi kotimaan osalta on todella haasteellinen juttu ja toivottavasti joku pystyisi tämän selvittämään ja purkamaan tiedot osiin kuten esim. PhoCusWright tekee.

    Marek

    joulukuu 13, 2008 at 3:06 pm

  4. Jep, tarkoitan tuolla vajaalla 30% matkatoimistojen GDS:n kautta menevää bisnestä. Muista lukemista ei ole tarkkaa tietoa etenkään matkanjärjestäjien osalta. Mutta epäilen, että kokonaisuudessaan ei Suomessa mennä yli 30%:n nettimyynnin osalta.

    tommiholmgren

    joulukuu 15, 2008 at 4:11 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: