Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Ebookers avaa luksustoimiston Helsinkiin

with 6 comments

Suomen matkailualan äänitorven Ikkunapaikka-lehden uusimmassa numerossa 8/08 Ebookers kertoo avaavansa Luxury-toimiston nykyisen kivijalkaliikkensä viereen Helsinkiin. Tälle uudelle paremman väen palvelupaikalle on oma ovi, ja viihtyvyyden varmistaa Marko Paanasen suunnittelema sisustus. Jutun mukaan asiakkaat ovat tällaista pyytäneet. Jännää onkin nähdä, riittääkö asiakkaita tarpeeksi. Toivotaan, että riittää! Avaijaiset on 14. tammikuuta.

Myös verkkosivuilla näyttää tapahtuvan. Nyt myös Ebookersilta voi hakea lento+hotellipaketteja, ja muutenkin sivut näyttävät yksinkertaistuneen hieman. Se oli kyllä mielestäni tarpeenkin! Aiemmin kirjoittamani juttu dynaamisten pakettien hinnoista unohti Ebookersin paketit kokonaan, joten testasin samoilla päivillä vertailukohdan saamiseksi. Tässä kohtaa Ebookers sijoittui selkeästi kallempien joukkoon 812€ hinnallaan (suorat lennot ja 3* hotelli). Kilpailijaseurantaa olisi siis syytä varmasti tehdä vielä hieman.

Written by tommiholmgren

marraskuu 22, 2008 klo 4:45 pm

6 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kommentti viimeiseen koskien lento+hotellipakettia. Tässä korostuu se mistä ja miten hotellikapasitetti hankitaan. Jos turvaudutaan perinteiseen (korostan sanaa perinteiseen) kiintiökauppaan voi käydä hyvinkin näin vaikka takana olisi kuinka tehokas hankintaorganisaatio tahansa. Ymmärsinkö oikein että testasit tämän tuottajan tuotteen myöhemmin kuin muut? Jos näin, niin mielestäni tällä ei ole mitään tekemistä kilpailijaseurannan kanssa, korjaa jos olen väärässä.

    Marek

    marraskuu 27, 2008 at 10:59 pm

  2. Kiitos kommentista Marek!

    Tietenkään yksi yhteen vertailu ei ole oikeutettua, koska hintojen vertailulla oli komen päivän ero. Tämä siis jos katsoo ”toimiala-silmälasit” päässä. Kuluttajallehan sillä ei ole väliä onko vertailussa muutaman päivän ero vai ei, hintaeroa ei sillä voi perustella. Matkan ostoprosessi kestää UK:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan lähes kuukauden ja asiakas käy 22 saitilla sen aikana, joten hinnat muuttuu lähes varmasti eikä vertailu ole jonkun mielestä ”reilua”.

    Kilpailijaseurannalla tarkoitin itseasiassa hieman eri asiaa, ja huomaan nyt itsekin etten avannut sitä ihan tarpeeksi. Uskaltaisin väittää, että Ebookersin hintamielikuva on edullinen, joka myös vetää halpaa hintaa etsiviä saitille. Sen sijaan lento+hotelli pakettien hakutuloksissa hotellit ovat järjestäin 4 tähteä (eli parempia kuin monen muun matkatoimiston valitsemat hotellit) ja tämä johtaa huomattavasti kalliimpaan hintaan. Uskoisin, että tässä kohderyhmän tarpeiden tunteminen ei ole ihan osunut. Loppujen lopuksihan mielikuvat ovat suhteellisia, Ebookersia verrataan muihin samaa tarjoaviin toimistoihin, ja tässä kohtaa uskoisin että hiukan on menty metsään.

    Mutta kuten aiemminkin sanoin, vertailu on täysin epätieteellinen eikä mitenkään edustava. Spekulointi onkin parasta. :)

    tommiholmgren

    marraskuu 28, 2008 at 10:14 am

  3. Moikka

    Näinhän tuo on, vertailu on vaikea laji ja aina on meitä jotka eivät ole samaa mieltä tuloksista. Siitä olen kanssasi ja UK tutkimuksen samaa mieltä että kuluttajat tutkivat ja vertailevat hintoja useilta saiteilta pitkän aikaa ennen kuin tekevät ostopäätöksen. Josta sain idean, kun sinulla varmaan on ”hieman” tietoa kuluttajien lentomatkojen ostoajoista, niin voisit vaikka vertailla miten lentohinnat muuttuvat vaikka välillä Helsinki – Lontoo päivittäin esim. 90 vuorokautta ennen lähtöä? Milloin siis kannattaisi ostaa lippu jotta sen saisi parhaalla mahdollisella hinalla. Tästä sais kivan ”käppyrän” aikaiseksi ja varmaan synnyttäisi keskustelua? Ihan vaan ajatus taivi-iltojen puhdetyöksi.

    Marek

    marraskuu 30, 2008 at 3:49 pm

  4. Kayakilla (www.kayak.co.uk) on hieman tuon tyylinen, kaikki käyttäjien haut tallennetaan ja jos niitä on tarpeeksi niin löydetyistä hinnoista näytetään kehityshistoria kuvana.

    Mutta hienohan tuo olisi tehdä perustuen kaikkiin hakuihin/ostotapahtumiin esim. Amadeus-järjestelmässä.

    Suosittelen muuten jokaiselle tuon Kayakin käyttöliittymiin tutustumista. Siellä on muutamia niin hienosti toteutettuja asioita, että niistä sopii Suomessakin ottaa mallia. Esimerkiksi lentohaku viikonlopuille on hyvin tehty!

    tommiholmgren

    marraskuu 30, 2008 at 6:06 pm

  5. Kayak on hyvä työkalu kun pitää saada nopeasti käsitys missä lentohinnoissa mennään, käytän sitä itsekin jatkuvasti. Toinen mielenkiintoinen sydeemi on http://www.farecast.live.com joka tosin ei toimi Suomessa.

    Mitä ajatukseeni hintojen vertaamista tulee, niin Kayak näyttää vain ns. parhaan hinnan, mielenkiintoista olisi myös nähdä miten hinnat vaihtelee päivittäin eri yhtiöiden välillä.

    Marek

    marraskuu 30, 2008 at 6:49 pm

  6. Siinä on melkoinen duuni, että saisi tuollaisen aikaiseksi. Mutta mielenkiintoinen se olisi kyllä.

    Toisaalta, esimerkiksi Poptravelin kaltainen kotimainen toimija, jolla alkaa olla jo hyvät määrä lentoja haussa kauttaa voisi aika helposti lisätä featuren joka kerää datan ja esittää sen käyttäjille.

    Pitääkin ehdottaa, kun on seuraavan kerran puheissa…

    tommiholmgren

    marraskuu 30, 2008 at 9:09 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: