Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Mistä halvin matka?

with 4 comments

picture-2Otsikko on suoraan sanottuna harhaanjohtava ja provokatiivinen, jolla ainoastaan varmistin kaiken mahdollisen huomion tälle jutulle. Otsikon kysymykseen ei ole vastausta, joka pätisi muuten kuin hyvin tiukkojen rajaavien kriteerien vallitessa. Mutta spekulointi on elämän suola, vai kuinka?

Kirjoitin hieman aiemmin dynaamisesta paketoinnista, eli siis mm. matkatoimistojen sivuilta löytyvistä Lento+Hotelli paketeista ja etenkin niiden haasteista. Silloin sanoin, etten tiedä onko paketit halvempia kuin erilliset komponentit, ja tuo puutos tiedoissani jäi kaivelemaan mieltäni.

Suuri suomalainen matkavertailu

Päädyin siis viettämään tiistai-iltani tehden täydellisen epätieteellistä, reliabiliteetiltaan lähes nollan arvoista, mutta varsin mielenkiintoista tutkimusta suomalaisten matkoja tarjoavien sivustojen hinnoista, niin pakettien osalta kuin hakemalla erillisiä komponentteja. Sen lisäksi että tein hakuja itse, laitoin asialle myös muutaman ”mysteryshopperin” etsimään matkoja netistä tavalla, joka on heille luontaista. 

Matkakohteeksi päätin omavaltaisesti Lontoon, koska tarjontaa on varmasti riittävästi. Päiviksi määrittelin 19-23.2.2009 ja halusin lentää ainoastaan suoraan Lontooseen Helsingistä. Halusin majoittua ”turistialueella” keskustan lähituntumassa ja valitsin hotelleja, jotka väittivät olevansa kolme tähteä. Melko perussetti siis, pitkä viikonloppu kahdelle isoon kaupunkiin.

Oheinen taulukko kertoo tuloksista. Hotellien tiedot jätin pois, jottei kukaan takerru nipottamaan yksityiskohdista. Lentojen tiedot jätin pois, koska kaikki lennot olivat samat: Blue1 edestakaisin (tai sama lento SAS:n kautta myytynä). MS termi kuvaa mysteryhopperin löydöksiä.

picture-42

Tulokset?

Ensimmäinen observaatio tuloksista on, että hintaerot ovat melkoiset! Halvimpaan pitää panna about 50% lisää rahnaa, jotta ollaan kalleimmassa. Tämä on mielestäni aika uskomatonta kun huomioidaan se, että kaikissa on samat lennot (rehellisyyden nimissä sanottakoon, että Kalevan komponenteissa ollut Thistlen hotelli oli kyllä kirkkaasti komponenttien kallein).

Suurimman hämmästyksen kuitenkin tuotti Area. Ja tämä hämmästys on äärimmäisen positiivinen. Tarjolla ollut paketti oli todella kilpailukykyinen (EDIT: neljä tuntia alkuperäisen haun jälkeen tuota kyseistä hintaa ei enää löytynyt). Tuloksista opimme myös sen, että kaksi mysteryshopperia eivät onnistuneet löytämään erillisinä palikoina mitään lähellekään vastaavaa. Tämän vertailun valossa voitaneen siis väittää, että paketit olisi järkevää ainakin katsastaa, koska sieltä saattaa löytyä todellisia helmiä.

Entä vertailukoneet? (Lisätty 19.11.08 9:30)

Vertailukoneiden (vertaa.fi, poptravel.fi, kayak.com) tuloksia ei listassa näy ensinnäkään sen takia, että ne tosiasiassa vain välittävät näitä samoja paketteja, joita jo listassa on. Jätin siis ne tarkoituksella pois. Parhaimmillaan ne auttavat löytämään nuo halvimmat hinnat ilman monen tunnin etsimistä. Toistaiseksi tämä ei kuitenkaan toteudu, ja suurin syy siihen on aika vähäinen tarjonta etenkin pakettien osalta. Ainoastaan kansainvälisten toimistojen (esim. Travellink) paketit löytyivät hauilla, ja mikä pahinta lähes koko tulosten alkupää oli ”floodattu” lennoilla jotka kiertävät ties mistä ja hostellimajoituksilla. Tällaiset tulokset mielestäni nakertavat haun uskottavuutta aika lailla, ja ne oikeasti hyvät paketit eivät pääse esille.

Kuka ostaa paketteja?

Käytin tilaisuutta myös hyväkseni, ja kyselin mysteryshoppereilta sekä muutamalta muulta ikätoveriltani heidän ajatuksiaan matkan ostosta. Lähtökohta oli, että netistä etsitään, mutta kaikille lento+hotelli paketit olivat todella vieraita.

Jossain on siis todella menty mäkeen, jos netin jotakuinkin tärkein kohderyhmä ei huomioi tarjontaa, johon on viimeaikoina matkatoimistoissa investoitu eniten rahaa (sähköisessä kanavassa).

Nyt kyse ei ole hinnasta. Väittäisin, että pakettien osalta markkinointiviestintä ei ole toiminut, tai sitä ei vielä ole oikeasti ollut. Tämä on melkoisen helppo korjata. Kuka on ensimmäinen? Millaisia on omat kokemuksenne?

Written by tommiholmgren

marraskuu 19, 2008 klo 7:30 am

4 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jätkähän on alkanut työntää tarinaa melko aktiivisesti. Keep it going!

    Ilkka Kauppinen

    marraskuu 20, 2008 at 6:50 am

  2. Sitten kun vihdoin tehdään, niin tehdään kunnolla. :)

    tommiholmgren

    marraskuu 20, 2008 at 10:23 am

  3. […] näyttävät yksinkertaistuneen hieman. Se oli kyllä mielestäni tarpeenkin! Aiemmin kirjoittamani juttu dynaamisten pakettien hinnoista unohti Ebookersin paketit kokonaan, joten testasin samoilla […]

  4. asd

    joulukuu 3, 2008 at 8:05 pm


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: