Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Ennen suuria investointeja mobiilimarkkinointiin

with one comment

Mobiilimarkkinointi, tai millä nimellä sitä kukin haluaa kutsua, on   kuumaa kamaa. DigiTalikon mukaan tämän vuoden SIME:ssä palkituista digitöistä suurimmassa osassa mobiilin rooli on jo aika hyvin huomioitu. Jotta kuitenkaan todellisuus ei hämärry, halusin kerätä listan sellaisista asioista, joita yrityksen olisi hyvä huomioida ennen julmetun kokoista mobiilikehitysprojektia ja silti olla läsnä myös langattomassa maailmassa.

Lähtökohtana kaikissa palveluiden suunnittelussa tulisi tietysti olla käyttäjä, eli asiakas. Jokaisella meistä on kännykkä, ja jo nyt niitä käytetään yritysten ja palveluiden löytämisessä juuri sillä hetkellä kun tarve on mielessä. Sen sijaan siis, että mietitään millä saadaan viesti kuulumaan geneerisesti kuluttajille, olisi mielestäni syytä käyttää muutama hetki yrityksen mahdollisimman helpon lähestyttävyyden varmistamiseksi silloin, kun kuluttajalla on aito ja akuutti tarve.

  • Kovin moni meistä vielä soittaa liikkeellä ollessaan numeropalveluun, kuten 020202 tai 118. Hämmentävän usein kuitenkin yritysten numerot eivät palvelussa ole yksiselitteisiä (kuten myynti tai asiakaspalvelu) ja vielä harvemmin löytyy mm. palvelu- tai aukioloajat. Mieti, mitä numeropalvelusta kysytään ja päivitä tietosi.
  • Hieman edistyneempi ihminen saattaa käyttää kännykän selainta tietojen hakuun. Harvoin kuitenkaan se tarkoittaa sitä, että nämä tulevat suoraan sivuillesi kirjoittamalla osoitteen. Haku tehdään Googlella, tai joskus jopa Google Mapsilla kännykässä. Varmista, että Google näyttää yhteystietosi, aukioloaikasi ja muutenkin antaa hyvän kuvan yrityksestäsi.
  • Kasvavissa määrin myös webbisivuillesi tullaan kännykällä. Perustavaa laatua oleva asia on tunnistaa mobiilikäyttäjä, ja tarjota vain olenainen tieto. Selvitä itsellesi, mikä on olennaista ja varmista että mobiilisaitilta se käy ilmi muodossa, joka sopii pieneen ruutuun.

Pitäisin tätä listaa tavallaan pääsykokeena: jos yllä olevat asiat eivät ole kunnossa, niin on liian aikaista tehdä muuta mobiilissa. Kun yllä oleva on hoidettu kuntoon, on helppo jatkaa eteenpäin. Onko oma yrityksesi hoitanut pohjan kuntoon?

Written by tommiholmgren

marraskuu 16, 2008 klo 2:23 pm

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] saavutettavuuteen ja sen myötä vaikutus ostopäätökseen on myös ilmeinen. Olen tästä aiemmin jo kirjoittanut ja suositellut yritykselle perusasioiden kuntoon laittamista ennen […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: