Tommilla on asiaa

Digi, mobiili, media, asiakaspalvelu, matkailuala, taantuma… Aina jotain mieltä.

Yhteisöbuumi matkailualalla

with 3 comments

Otaksuisin, että jotakuinkin jokainen blogeja lukenut on liittynyt ”internet-elämänsä” aikana johonkin yhteisöpalveluun. Itse olen liittynyt jotakuinkin jokaiseen joka vastaan tulee, mutta harvaa voin sanoa käyttäväni. Tämä taitaa olla todellisuutta suurimman osan rekisteröityneistä käyttäjistä kohdalla.

Matkailualalla verkkoyhteisöjä tuntuu tällä hetkellä syntyvän kuin sieniä sateella. Keräilin tähän listaan muutamia, jotka ovat omiinn silmiini takertuneet.

TripSay

Kotimainen matkailun verkkoyhteisö, joka tähtää kovasti maailmalle. Ideana on se, että jäsenet luovat sisällön, suosittelevat kohteita ja kertovat vinkkejä. Loistavaa mielestäni on ”widgetteihin” perustuva ansaintalogiikka, joka on nähtävissä jo mm. Suomen matkatoimiston sivuilla kohdetietojen yhteydessä. Esimerkki, skrollaa sivun loppuun. Widgettiin on tuotu perustietoa, kartta ja arvottu vinkki yhteisöstä. Hyvä idea!

TripIt

TripIt ei ole mikään uusi juttu, mutta kerrattakoon silti. Ideana on se, että voit tuupata matkasuunnitelmasi sisään TripIt-palveluun monella eri tavalla ja pitää tietoja yllä yhdessä paikassa. Sitten toki jakaa tiedot ystävien kanssa. Viime aikoina mm. LinkedIn-palvelun applikaatioiden myötä tämä aktiivimatkustajille suunnattu palvelu laajentaa itsensä oman saittinsa ulkopuolella. Nyt voit näyttää tulevat matkasi vaikkapa LinkedIn -kontakteillesi.

Dopplr

Ajatukseltaan aika paljon TripItin kaltainen, mutta palvelu sisältää jo itsessään oikean yhteisön omien matkasuunnitelmien jakamiseen. Palvelu on suunnattu yritysmatkustajille, ja on jo viime aikoina tuonut mukaan yritysryhmät sekä hotellien varausmahdollisuudet. Viimeaikaisissa käyttäjätutkimuksissa selvitettiin aika tarkkaan käyttäjien ostoprosessia ja tottumuksia, joten tätä kannattaa seurata. Mielestäni palvelu on osoitus loistavasta käyttöliittymäsuunnittelusta, ja tästä voimme kaikki oppia jotain.

American Express Business Travel Connexion

Amexin uusi toimialayhteisö, joka on enemmänkin suunnattu liikematkustusyhteisölle (travel managerit, teknologiatoimittajat, osto-osastot, yms) kuin matkustajille itselleen. En ole vielä kokeillut. Raportoin kun tiedän lisää.

Bluenity

Bluenity on myös aivan uusi KLM:n ja Air Francen yhteisö matkustajilleen, ja se mainostaa olevansa ”the first traveler community in the airline industry”. Ideana on kohdevinkkien jakaminen. 

Paikka auringossa, Aurinkomatkat

Aurinkomatkat on jo hetken aikaa pyörittänyt omaa yhteisöään matkustukseen liittyen. Olisi mukava tietää kävijämääristä, mutta sisältöä on jonkin verran. Minua ei kuitenkaan henkilökohtaisesti vakuuta matkatoimiston/matkanjärjestäjän toimesta masinoitu yhteisö. Samaa on kokeillut SMT blogeillaan. Artikkelit eivät ole kovin tuoreita, joten en usko tuon olevan mikään valtava menestys.

Kaiken kaikkiaan yritystä on siis jos jonkinmoista.

Itse uskon eniten TripSay:n kaltaiseen lähestymiseen, jossa yhteisö itsessään ei ole rakennettu minkään yksittäisen palveluita tarjoavan yrityksen brändin varaan, mutta toiminnassa on silti selkeästi huomioitu alusta asti linkittyminen niin palveluita myyvien toimijoiden sivustoille kuin muihin yhteisöihin. Myös Dopplr tuntuu toimivalta konseptilta omasta mielestäni. Molemmat näistä ovat juuriltaan kotimaisia, joten ehkä ne myös tulkitsevat suomalaisen tarpeita ulkomaalaisia kilpailijoita paremmin. :)

Tommi jää seuraamaan tilannetta ja raportoi lisää…

Written by tommiholmgren

marraskuu 11, 2008 klo 9:12 am

3 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. On jännä juttu miten negatiivinen ensivaikutelma voi romuttaa täysin kuvan koko palvelusta. Muutama kaveri kehui TripItiä meikäläiselle kun palvelu oli varsin uunituore. Idea kuulosti yksinkertaisuudessaan erittäin hyvältä – päädyin kokeilemaan vain huomatakseni että palvelu ei tunnistanutkaan automaattisesti juuri sen lentoyhtiön tietoja jotka lipustani löytyivät. Totaalinen turn-off, jonka jälkeen kiinnostukseni palveluun lopahti täysin. Ja huomasin tätä kirjoittaessani että en myöskään koskaan palannut ko. kokemuksen jälkeen.

    Leevi Kokko

    marraskuu 11, 2008 at 8:51 pm

  2. Leevi puhuu asiaa.

    Itselläni on käynyt ihan samalla tavalla TripIt:n kanssa. Dopplr:n idea sosiaalisesta jakamisesta on pitänyt motivaatiotani yllä hieman pidempään.

    Vielä toistaiseksi sähköposti (mobiili sellainen) on kaiken keskus näille varaustiedoille, joten en koe suurta tarvetta keskittää niitä vaikkapa TripItiin.

    Jos asiaa pohtii eteenpäin, niin varsinkin lentoihin liittyvät tiedothan ovat kyllä muutaman ison lentojakelujärjestelmän ”sisässä”, mutta erilaiset rajapinnat (ja niiden käyttöön liittyvät raha-asiat) tekevät hankalaksi palvelulle tietojen automaattisen siirtymisen osaksi yhteisöllisiä palveluita. Lisäksi usein käy niin, että hotelli ei olekaan samalla varauksella, joten se tieto pitäisi hankkia palveluun toisaalta. Vaikeaa on…

    tommiholmgren

    marraskuu 11, 2008 at 9:03 pm

  3. […] a comment » Jatkona matkailualan sosiaaliset verkostot kirjoitukseen lisättäköön viimeiset kuulumiset Dopplr:lt. Eilen käyttäjille tulleen sähköpostin mukaan […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: